Bedri Rahmi Eyüpoğlu
Yeni türk resim ve şiirinin belli başlı öncülerinden biri
olan Bedri Rahmi EYÜBOĞLU, İstanbul Güzel Sanatlar akademisinde öğrenim gördü
1930 larda Paris e giderek sanat eğitimini orada tamamladı yurda döndükten
sonra resim öğrenimi gördüğü aynı okulda öğretim üyesi oldu ve bu görevdeyken
ömrünü tamamladı
Ressam
Sanatında olgunlaşırken yavaş yavaş Batı etkisinde sıyrılan
Eyüboğlu o zamana kadar kimsenin dalzaca üsntünde durmadığı türk halk sanatından esinlenmeye başladı Türk
kilimleri cicimler çoraplar hayvan süsleri nazarlıklar çevreler yazmalar
çeşitli çiniler seramik işleri mozaikler ve hat sanatı onun santında baş yeri tutmaya
yöneldi bu yoldaki araştırmacılığyla yalnız halk motiflerini yakalayıp
ustalıkla resminde kullanmakla yetinmedi bunları Gravür serigrafi litografi
tekniklerine uygulayarak değişik ürünlerde verdi özellikle mozaikler son
yıllarının özgün ürünleri oldu
Brüksel sergisindeki
Türk Pavyonu için Yaptığı 227m2 büyüklüğündeki mozaik pano
ile büyük ödül olan altın madalyayı kazandı (1958) Paristeki NATO binasını 50m2
lik bir mozaik pano ları türkiyede de pek çok binada kullanmıştır
Resim ve Heykel müzesinde Milli Kütüphane de ve özel
koleksiyonlarda sayısız eseri bulunan Eyüboğlu nun resimleri arasında Kahve bahçesi Köylü kadını Mangal ve ibrik
balıklar pembe dizi mavi siyah kuş sağ ve bozlar hacılar anılmalıdır
Şair ve Yazar
Bedri Rahmi resminde olduğu gibi şiir ve düz yazılarında da
halkın ve halk sanatının tükenmez kaynaklarından esinlendi özentiden uzak halk
sanatı gibi kıvrak ve renkli şiirler yazdı bunlarda bağnazlığa karşı insan
sevgisine dayalı devrimci anlayışı dile getirdi düz yazılarıyla da halkın
Atatürk devrimini ateşli bir savunucusu oldu
Kaynak :Genç Larousse Ansiklopedisi 5.cilt
Yorumlar
Yorum Gönder