Bedri Rahmi Eyüpoğlu

Yeni türk resim ve şiirinin belli başlı öncülerinden biri olan Bedri Rahmi EYÜBOĞLU, İstanbul Güzel Sanatlar akademisinde öğrenim gördü 1930 larda Paris e giderek sanat eğitimini orada tamamladı yurda döndükten sonra resim öğrenimi gördüğü aynı okulda öğretim üyesi oldu ve bu görevdeyken ömrünü tamamladı

Ressam
Sanatında olgunlaşırken yavaş yavaş Batı etkisinde sıyrılan Eyüboğlu o zamana kadar kimsenin dalzaca üsntünde durmadığı  türk halk sanatından esinlenmeye başladı Türk kilimleri cicimler çoraplar hayvan süsleri nazarlıklar çevreler yazmalar çeşitli çiniler seramik işleri mozaikler ve hat sanatı onun santında baş yeri tutmaya yöneldi bu yoldaki araştırmacılığyla yalnız halk motiflerini yakalayıp ustalıkla resminde kullanmakla yetinmedi bunları Gravür serigrafi  litografi  tekniklerine uygulayarak değişik ürünlerde verdi özellikle mozaikler son yıllarının özgün ürünleri oldu

Brüksel sergisindeki  Türk Pavyonu için Yaptığı 227m2 büyüklüğündeki mozaik pano ile büyük ödül olan altın madalyayı kazandı (1958) Paristeki NATO binasını 50m2 lik bir mozaik pano ları türkiyede de pek çok binada kullanmıştır
Resim ve Heykel müzesinde Milli Kütüphane de ve özel koleksiyonlarda sayısız eseri bulunan Eyüboğlu nun resimleri arasında  Kahve bahçesi Köylü kadını Mangal ve ibrik balıklar pembe dizi mavi siyah kuş sağ ve bozlar hacılar anılmalıdır 

Şair ve Yazar

Bedri Rahmi resminde olduğu gibi şiir ve düz yazılarında da halkın ve halk sanatının tükenmez kaynaklarından esinlendi özentiden uzak halk sanatı gibi kıvrak ve renkli şiirler yazdı bunlarda bağnazlığa karşı insan sevgisine dayalı devrimci anlayışı dile getirdi düz yazılarıyla da halkın Atatürk devrimini ateşli bir savunucusu oldu 

Kaynak :Genç Larousse Ansiklopedisi 5.cilt

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Atom Modelleri

Canlıların Ortak Özellikleri

Kimya ile İlgili TEMEL Kavramlar